Sunday, December 13, 2009

Pemimpin Wahabi Difitnah

Siapakah pemimpin wahabi yang sebenarnya? Beliau ialah Muhammad Bin Abdul Wahab. Beliau dilahirkan pada kurun ke 18 semasa pergolakan dalam dunia Islam. Untuk mengetahui biodata beliau boleh rujuk di http://id.wikipedia.org/wiki/Muhammad_bin_Abdul_Wahhab

Semasa beliau hidup beliau telah nampak pada ketika itu negara-negara Islam khususnya negara2 Arab telah berpecah. Apa yang beliau lakukan ialah mengajak seluruh umat Islam berjihad. Dalam pada masa itu beliau juga menghapus amalan-amalan khurafat. Beliau bermazhabkan Imam Hanbali.

Dalam pada waktu itu, pihak Britian, Perancis, dan Itali telah nampak usaha beliau. Pihak kuffar ini risau jika negara-negara Islam bersatu dan melancarkan jihad. Apa yang pihak kuffar ini lakukan ialah berbincang dengan sesama mereka dan mencipta pelbagai fahaman-fahaman baru untuk memecah belahkan umat Islam ketika itu. Contohnya seperti fahaman liberal dan sebagainya.

Dengan cara fahaman ini dicampakkan ke dalam minda umat Islam ketika itulah mereka berjaya menghalang Muhammad Bin Abdul Wahab untuk menyatukan Umat Islam. Ketika itu juga, pihak kuffar setuju sekiranya amalan khurafat seperti adat-adat yang boleh mendatang syirik dalam Islam dilakukan kerana ia boleh menyatukan kaum arab iaitu orang Islam walhal dengan cara amalan khurafat itu umat islam berpecah menjadi berpuak-puak dan tidak mahu bercampur sesama Islam.

Setelah kematian beliau ramai pengikut-pengikut beliau beralih arah dan tidak memperjuangkan apa yang dijuangkan oleh Muhammad ini malah mereka menfitnah pemimpin mereka ini. Itulah yang amat kita sedih dan kesali. Sebenarnya cara Muhammad ini adalah untuk menyatu padukan umat Islam bukan mengkafirkan umat Islam dengan pelbagai fahaman.

Saya sebagai penulis amat kesal bila ada pihak mengatakan wahabi itu sesat tidak bertahlil padahal tahlil itu ialah mengucap kalimah syahadah Lailahailallah Muhammadur Rasulullah. Jika golongan wahabi ini mengucap kalimah syahadah ini adakah mereka tidak bertahlil. Saranan saya janganlah sesekali mengkafirkan umat Islam selagi mereka beraqidah dengan kitab Al Quran, As Sunnah, Ijmak Para Sahabat dan Qias.

Saya sebagai penulis memohon maaf sekiranya terdapat kesilapan. Wallahualam.. Jadikanlah ikhtibar melalui sejarah-sejarah kegemilangan Islam.

No comments: